Producenci coraz mniej wierni pojedynczym dostawcom

Red.: |Data publikacji:

Polscy producenci okien w ostatnich dwóch sezonach zwiększali liczbę współpracujących z nimi dostawców – taki wniosek można wysnuć na podstawie nowych raportów Centrum Analiz Branżowych, które omówione zostały w nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy – analiz branży stolarki”.

Badanie przeprowadzone w lutym i marcu 2022 roku na temat opinii polskich producentów okien o swoich dostawcach przynosi szereg bardzo interesujących wniosków. Widać wyraźnie, że doświadczenia z ostatnich dwóch sezonów spowodowały, że więcej producentów zdywersyfikowało dostawy komponentów do produkcji stolarki. Widać to w przypadku dostawców profili PCW i aluminiowych, szyb zespolonych oraz okuć.

Gdy w 2020 roku z jednym dostawcą profili PCW współpracowało 76 proc. polskich producentów, tak w tym sezonie odsetek takich przedsiębiorstw zmniejszył się do 67 proc. W przypadku profili aluminiowych „monogamiczna” współpraca producentów z dostawcami dotyczyła dwa lata temu 67 proc. firm a w tym sezonie jedynie 51 proc.

W przypadku szyb zespolonych spadek odsetka firm, które współpracują tylko z jednym dostawcą był mniejszy. W 2020 roku produkcja okien 67 proc. firm opierała się na dostawach szyb od jednego przedsiębiorstwa. W tym roku w takim modelu funkcjonuje 62 proc. producentów. W okuciach spadek jest najmniejszy. Producentów „wiernych” tylko jednemu producentowi jest obecnie 65 proc., gdy dwa lata temu było ich 69 proc.

Więcej na temat opinii producentów okien o dostawcach można znaleźć w najnowszych raportach Centrum Analiz Branżowych. Temat ten jest również szerzej omawiany w nowym odcinku podcastu „Plusy, minusy – analizy branży stolarki”, który swoją premierę miał 13 kwietnia, czyli, tradycyjnie już, w drugą środę miesiąca. Zachęcamy do wysłuchania:


Zobacz również

Nowi szefowie w branży

Nowi szefowie w branży

Dyrektorką targów Windoor-Tech została Hanna Lisiecka. Z kolei od maja Hydro będzie miało nowego prezesa, to Eivind Kallevik.

Somfy: wartość sprzedaży w Europie spadła

Somfy: wartość sprzedaży w Europie spadła

Grupa Somfy podliczyła wyniki za 2023 r. Spółka osiągnęła spadki w wartości sprzedaży i zysków; najwyższe były w Europie.

Dormakaba podsumowała półrocze: stabilny wzrost i poprawa marży

Dormakaba podsumowała półrocze: stabilny wzrost i poprawa marży

Dormakaba przedstawiła raport finansowy za pierwsze półroczne roku obrotowego 2023/2024. Wyniki są zgodne z oczekiwaniami firmy. 

1